Sprzedaż mieszkań w trudnych czasach – jak wyróżnić się na rynku? - Grupa Simple
Sprzedaż mieszkania
BLOG
BLOG

Sprzedaż mieszkań w trudnych czasach – jak wyróżnić się na rynku?

Obecnie sytuacja na rynku mieszkaniowym nie ułatwia znalezienia nabywcy. Nowych lokali deweloperskich powstaje coraz więcej, a banki nie udzielają kredytów tak chętnie, jak jeszcze kilka lat temu. Z drugiej strony na sprzedaży mieszkania można dobrze zarobić, ale nikt nie wie, kiedy „bańka mieszkaniowa” pęknie i ceny zaczną spadać. Jeśli decydujesz się na sprzedaż mieszkania w takich warunkach, sprawdź nasze rady, jak zrobić to mądrze.

#1 Zacznij od analizy konkurencji i wyceny nieruchomości

O analizie konkurencji najwięcej mówią specjaliści z zakresu marketingu, ale ocena otoczenia rynkowego jest ważna w każdej branży. Zanim zabierzesz się za tworzenie ogłoszenia, sprawdź oferty kupna nieruchomości z Twojej okolicy. Zestaw ze sobą kilka lokali o zbliżonej powierzchni i standardzie wykończenia, aby zobaczyć trend, jaki obecnie panuje na rynku. W sieci bez trudu znajdziesz zestawienia cen mieszkań w praktycznie dowolnym mieście w Polsce wraz ze wskazaniem danych historycznych. Jeśli chcesz mieć pewność, że cena nieruchomości jest realistyczna, zleć sporządzenie operatu przez profesjonalistę. Jego cena to kilkaset złotych, a masz pewność, że ustalenia fachowca rzetelnie odzwierciedlają wartość lokalu. To doskonały punkt wyjścia dla negocjacji z kupującym!

Ustalenie odpowiedniej ceny wyjściowej jest bardzo ważne. Jeśli będzie ona za wysoka, możesz długo czekać na kupującego, a trend może się zmienić. Jeśli natomiast cena będzie niższa od tych, jakimi posługuje się konkurencja, nabywcę znajdziesz szybciej, ale transakcja będzie dla Ciebie mniej korzystna. Zastanów się, ile czasu dajesz sobie na sprzedaż mieszkania. Miesiąc? A może rok? Im dłuższy jest horyzont czasowy, tym Twoja cena może bardziej odbiegać „na plus” od innych, ponieważ większa jest szansa znalezienia kupującego.

#2 Przygotuj nieruchomość do sprzedaży

Na sprzedaż mieszkania składa się kilka kroków. Dzisiaj nie wystarczy napisać kilkuzdaniowej oferty i umieścić ją na pierwszym lepszym portalu ogłoszeniowym. Zacznij od spojrzenia na mieszkanie holistycznie. Jeśli chcesz dostać za nie więcej pieniędzy, być może przyda się prosty, niedrogi remont, tzw. flipping? Jeśli jesteś zadowolony z wyglądu lokalu, pora na home staging, czyli przygotowanie mieszkania do profesjonalnej sesji zdjęciowej.

Określenie „profesjonalnej” nie znalazło się tutaj przypadkowo. Zdjęcia wykonane smartfonem w kiepskim oświetleniu, źle wykadrowane lub zamazane działają dokładnie odwrotnie do oczekiwań. Warto rozważyć skorzystanie z usług fotografa, a wcześniej – dokładnie posprzątać mieszkanie i przygotować je na przyjmowanie osób zainteresowanych zakupem nieruchomości.

Zdjęcia to jedna kwestia, ale istotne znaczenie ma też opis. Warto poświęcić chwilę na zidentyfikowanie mocnych stron nieruchomości i podkreślenie ich w treści oferty. To może być np. bliskość węzła komunikacyjnego, sąsiedztwo terenów zielonych lub bliskość różnego rodzaju punktów usługowych, które realnie ułatwiają życie – wulkanizacji, mechaniki samochodowej, czy stacji benzynowej.

Samodzielne nadzorowanie prezentacji mieszkania ma jedną, zasadniczą wadę. Musisz wygospodarować czas, aby odbierać telefony od osób zainteresowanych zakupem, a następnie się z nimi spotykać i prezentować mieszkanie. Jeśli pracujesz na pełny etat lub musisz zajmować się rodziną, może to okazać się dużym wyzwaniem.

#3 Zaplanuj strategię negocjacji

Sprzedaż mieszkania to proces, w którym bardzo często pojawiają się negocjacje. Jeśli planujesz obniżyć cenę wyjściową, opracuj z wyprzedzeniem plan działania, aby z kupującym rozmawiać pewnie i osiągnąć oczekiwany rezultat. Niezależnie od tego, czy dopuszczasz możliwość obniżenia ceny o 5%, czy 15%, bądź gotów na to, że kupujący może chcieć uzyskać jeszcze tańszą ofertę. Z kolei zaproponowanie od razu znacznie zawyżonej ceny może skończyć się tym, że będziesz długo czekał na finalizację transakcji.

Realizowanie zaplanowanej strategii to spokój dla Ciebie i sygnał dla kupującego, że rozmowa przebiega na poważnie i rzeczywiście chcesz sprzedać mieszkanie.

#4 Przygotuj niezbędne dokumenty do wglądu

Osoby decydujące się na zakup mieszkania często interesują się nie tylko powierzchnią lokalu, czy stanem technicznym pomieszczeń, ale również formalnościami. Warto z wyprzedzeniem wyposażyć się w dokumenty, z których będzie wynikała wysokość czynszu, podatku od nieruchomości, formy własności mieszkania. Przyda się zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami eksploatacyjnymi, a także zaświadczenie o braku zameldowania. Zadeklaruj, że pomożesz kupującemu w przeniesieniu umowy na media. Nie będzie Cię to kosztowało dużo pracy, a nabywcy ułatwi życie.

Jeśli w lokalu była prowadzona działalność gospodarcza, należy zmienić w CEIDG miejsce jej wykonywania, a następnie wystawić kupującemu zaświadczenie o nieprowadzeniu w danym lokalu biznesu.

Czy warto korzystać z usług pośrednika nieruchomości?

Kupno mieszkania to często długotrwały proces, który nierzadko wiąże się dla kupującego z koniecznością ubiegania się o kredyt i de facto stanowi jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Nic więc dziwnego w tym, że wiele osób długo zastanawia się nad decyzją o zakupie. Jeśli chcesz nie tylko przyciągnąć zainteresowanie ogłoszeniem, ale też rzeczywiście zwiększyć swoje szanse na sprzedaż, rozważ skorzystanie z pomocy profesjonalnego pośrednika z Grupy Simple. Co możemy dla Ciebie zrobić?

  • analizujemy rynek w celu zidentyfikowania trendów i realnego określenia ceny nieruchomości,
  • przygotowujemy ofertę sprzedaży mieszkania,
  • prowadzimy działania promocyjne z wykorzystaniem skutecznych kanałów internetowych,
  • pomagamy znaleźć klientów,
  • realizujemy home staging i prezentację nieruchomości,
  • finalizujemy transakcję z nowym właścicielem.

Nasz zespół wspiera Cię kompleksowo – od pierwszej rozmowy po wydanie kluczy kupującemu. Współpracujemy z notariuszami, aby cały proces sprzedaży przeprowadzić szybko i sprawnie. Zajmiemy się wszystkim, abyś mógł odetchnąć. 

Zadzwoń